30.11.06

Nastarengasvero on leikkiä ihmishengillä

Tässä tulee terveisiä tielaitokselle ja nastarengasveroa suunnitteleville.

Kaksi viikkoa sitten maantiet olivat useampia päiviä jään peitossa; ei mikään harvinainen tilanne maassamme. Karjalanmaan pääkirjoituksessa perättiin tuolloin teiden liukkauden torjumista. Tämän aamun lehdessä tiepiiri antaa asiasta vastineensa. Minun terveiseni tielaitokselle ovat nämä. Olette tehneet hyvät sopimukset urakoitsijoiden kanssa, mutta kunnossapidon laadunvalvonta ontuu pahasti.

Olin nimittäin itse tuolla viikolla parina päivänä liikenteessä. Kokemuksesta voin kertoa, että hiekka- tai suola-autoja ei ollut liikkunut perjantai-iltana tai lauantaiaamuna 6-tiellä Kontiolahden pohjoispuolella. Sääennusteet olivat kuitenkin luvanneet liukasta keskiviikosta alkaen koko viikonlopuksi! Lisäksi sunnuntaina oli Liisan nimipäivä. Mitä muuta tästä voi sanoa kuin, että tiepiirillä on hyvä suunnitelma liukkauden torjuntaan, mutta kokemukset osoittavat, että käytännön toimia ei valvota.

Ja lisää terveisiä. Eilen luin, että nastarenkaille ollaan harkitsemassa erillistä veroa. Nastat kun kuluttavat asfalttia useiden miljoonien edestä vuositasolla. Samassa kirjoituksessa todettiin kuitenkin nastarenkaiden säästävän monia ihmishenkiä vuosittain. Onpa aikoihin eletty, kun teiden kunnossapidossa ollaan valmiita laskemaan hinta ihmishengelle ja määrittelemään, miten paljon ollaan valmiita ottamaan riskiä kustannustaloudellisista syistä! Eikö Konginkangas opettanut mitään?

Autoilijoita verotetaan jo liikaa. Pitkillä työmatkoilla polttoainekulut maksavat vuositasolla ison summan. Keskustelu mahdollisesta nastarengasverosta kannattaakin nyt lopettaa kokonaan. Kitkarenkaitten käyttö kylläkin lisääntyy vähitellen, mutta sääolojen muuttuessa nykyisiksi on oletettavaa, että jääkelit yleistyvät meidänkin korkeusalueella. Silloin kitkarenkaiden käyttö on uhkapeliä; ne nimittäin toimivat hyvin pakkasella, mutta vesijäällä ne ovat vaarallisia.'