27.2.07

Kuntauudistus on liian raskas toteuttaa kerralla

En ole koskaan ymmärtänyt, miten pelkkä kuntaliitos voisi vähentää palvelujen kustannuksia, jos palvelujen laatua ei heikennetä samaan aikaan. Pelkästään johtajien määrää vähentämällä ei saada niin paljon säästöjä, että ne vastaisivat koko ajan kasvaviin tarpeisiin. Meidän on nyt luotava seudullisia malleja, joilla palveluja tuotetaan: hajautettuja vastuukuntamalleja, kuntayhtymiä tai muita yhteisesti sovittuja malleja. Mahdolliset kuntaliitokset tapahtukoot, kun kunnat yhdessä niin sopivat.

Minun mielestäni palvelurakenneuudistus olisi ainakin aluksi voitu keskittää yksinomaan terveydenhuoltoon, sillä sen kustannukset ovat kuntien suurin menoerä, joka kasvaa koko ajan. Me tarvitsemme valtiolta lisärahoitusta nimenomaan terveyden- ja vanhushuoltoon. Yksistään lääketieteen kehittyminen nostaa terveydenhoitomenoja 5 prosenttia vuosittain, kun taas talous kasvaa korkeintaan 2-3 prosenttia vuodessa Jos tilanne jatkuu tällaisena, terveydenhuollon menot nousevat lähes kaksinkertaisiksi 15 vuodessa.

On esitetty sellaistakin, että joidenkin palvelujen tuottaminen voitaisiin saada halvemmaksi, jos väestöä keskitettäisiin pienelle alueelle, mutta nopeasta muuttoliikkeestä seuraisi enemmän ongelmia kuin hyötyä. Maa rakennettaisiin kahteen kertaan, muuttotappiokunnissa kodit menettäisivät arvonsa ja muuttovoittoalueilla asuntojen hinnat kohoaisivat pilviin. Siitä puhumattakaan, mitä ongelmia seuraisi, kun ihmiset repäistäisiin juuriltaan vieraaseen ympäristöön.